Mijn podium

- waar ik liever jou op zet 😉

Het podium pakken

Meestal zet ik mijzelf niet in het middelpunt. Jij bent het belangrijkste! Maar hier mag ik mijn ruimte innemen. Want jij wilt weten wie ik ben. En misschien nog wel belangrijker: hoe ik ben. De rest van mijn website en mijn verhalen staan vol met mijn hoe’s. Dit is mijn wie.

Mijn naam is Kim Willems, geboren in 1975, en ik woon in Escharen in het fijne Brabant. Samen met mijn lief en mijn 2 prachtige, krachtige en eigen wijze kinderen.

Al sinds mijn 5e jaar heb ik een bloot hoofd. Eerst met kleine plekjes, later was al mijn haar weg. Dit heet Alopecia Areata, een afwijking in mijn systeem waardoor mijn haren niet groeien. Het maakte mij anders dan de anderen om mij heen. Het heeft voor mij geen negatieve invloed gehad op mijn jeugd en mijn ontwikkeling, maar mogelijk wel mijn voorliefde voor ieder kind dat zich anders ontwikkelt aangewakkerd!

Mijn eigen bedrijf was een logische volgende stap. Buiten de nieuwe uitdaging (die ik graag en telkens weer op zoek) hadden onze kinderen thuis hun aandacht nodig. Beide hebben zich op hun eigen wijze  ontwikkeld, met hun eigen uitdagingen en leerkuilen. Het gaat ze nu goed, en daar zijn wij heel blij mee! Het tegenkomen van de juiste mensen op ons pad, die hulp en vertaling boden, was daarbij heel belangrijk. De ervaring die ik met onze kinderen heb opgedaan, mijn werkervaringen en mijn opleidingen maken mij tot de specialist die hier op dit podium staat.

Werkervaring

In 1997 ben ik als vers afgestudeerde juf begonnen op een basisschool in het vestigingsstadje Grave. Nadat ik een aantal jaren met de kleuters heb mogen samenwerken, mocht ik over naar groep 4. Daar merkte ik dat ik niet ieder kind evenveel kon zien, en iedereen alles kon geven wat nodig was. Ik zocht mijn balans. En mijn voorkeur ging sterk uit naar het begeleiden van kinderen waarbij een positieve ontwikkeling niet vanzelfsprekend was.
De stap van leerkracht naar begeleider werd gezet. Ik heb speciale programma’s ontwikkeld en collega’s ondersteund om kinderen met een clusterindicatie (die inmiddels opgeheven zijn) een fijne plek in de klas te geven. De pedagogische driehoek kind – ouder – school werd toen erg belangrijk!

We kregen ook steun vanuit de expertisecentra. Na een paar jaar heb ik daar de overstap naar gemaakt. En in 2011 ontstond Helder en co.

Met Helder en co heb ik op diverse scholen voor voortgezet onderwijs gewerkt. Als docent- en leerlingbegeleider, als sparringspartner, als ondersteuner van team Zorg (nu Ondersteuningsteam genoemd). Op het primair onderwijs heb ik leerlingen geobserveerd en leerkrachten voorzien van handvaten. Ook individueel en in kleine groepjes heb ik leerlingen begeleid.
Het samenwerkingsverband weet mij te vinden als er tijdelijk behoefte is aan versterking, of als er specifieke vragen zijn.
En ik ben bereikbaar voor ouders en opvoeders. Om hun verhaal aan te horen, met ze na te denken over wat hun kind en zij nodig hebben, en via korte trajecten ze met elkaar weer op het pad te zetten.

Recente opleidingen

Novilo, Utrecht, 2019-2020

  • Talentbegeleider Persoonlijk Leertraject. Begeleiding en ondersteuning van kinderen met cognitieve talenten.

EBL AtCentre, Cuijk, 2012-2014

  • Emerging Body Language. Een methodiek voor behandeling en begeleiding om interne interactiestructuren (een basisvoorwaarde voor competenties) van cliënten te versterken of alsnog te laten ontstaan…

Fontys, Utrecht, 2006-2008

  • Gedragsspecialist in het primair onderwijs (SEN).