Autonomie
De vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Zelfredzaam en onafhankelijk zijn.
Bij Helder en co is autonomie een belangrijke voorwaarde voor ontwikkeling. We gaan op zoek naar manieren waarop jij zelfredzaam en onafhankelijk kan zijn. Daarvoor is het belangrijk dat je sterker in je schoenen komt te staan, als je daar onzeker over bent. Of als je een sterke wil hebt, dan is het fijn als jijzelf, ouders en school leren omgaan met jouw sterke drang om onafhankelijk te zijn. “Leer mij het zelf te doen” is een veelgehoorde uitdrukking van Maria Montessori. Dit geldt zowel voor het verkennen van je eigen autonomie, als bij het begrenzen daarvan.
Eigen regie
Tijdens de begeleiding laat ik jou vertellen. En je mag mij laten zien, wie je bent, wat je wil. Hoe groot jouw zelfredzaamheid is. En wat je doelen zijn. Stap voor stap help ik je de weg te vinden om die doelen te vervullen.
Ik gebruik daarvoor geen vaste methode, of vooropgesteld plan. Ons gezamelijke plan is dat jouw welbevinden vooruit gaat, dat jijzelf en je omgeving meer begrijpt wat er in je omgaat. Jij houdt daarbij de controle. Ik laat licht schijnen op de donkere stukjes, of help je de voor jou fijnste keuzes te maken. Maar jij bent diegene die beslist. Jij kiest het pad wat je aflegt.
Dat botst soms
En dat mag ;-).
Een jong kind met een sterke wil en grote autonomie, botst soms met zijn ouders. Want zij overzien gevolgen, en mogelijke gevaren. Andere volwassenen zijn het niet gewend dat een kind zo’n grote zelfstandigheid laat zien (en daarbij soms de volwassene ter verantwoording roept). Hoe bepalen opvoeders dan de grens? Wat is nog oké, en waar heeft het kind zich te voegen naar de ouder/leerkracht/school? Ook pubers gaan door deze fase heen. Het is een gezonde ontwikkeling dat kinderen op eigen benen gaan staan. En soms mag dat botsen. Én het is fijn als het vaak in harmonie gaat.
Ook botst het soms als je als ouder/leraar wil dat een kind meer zelfstandigheid laat zien. Dat ze zich te afhankelijk opstellen van de wereld om zich heen. “Het leven overkomt hem”, “hij is nog niet geland”. Welke handvaten heeft de volwassenen nodig om het kind meer de eigen regie te geven? Waar durf je hem zijn neus te laten stoten? Wanneer mag hij zijn eigen fouten maken en daarvan leren?
Ontwikkeling
Eigenaar zijn van je ontwikkeling, vergroot de motivatie en versterkt je zelfbeeld. Dit geldt voor zowel kinderen als voor volwassenen. Dit kunnen we bereiken door jou zelf keuzes te laten maken: waar werken we aan, wat is de volgende stap die je wil zetten? Je bent zelf verantwoordelijk voor het houden aan de afspraken die je met jezelf maakt. Als dat nog niet lukt, dan doen we een stapje terug.
Eigenaarschap heb je niet in 1 keer. Het is een wederzijds proces, waarbij de mensen om je heen je de verantwoordelijkheid mogen durven geven, en jij mag durven laten zien dat je daar ook goed mee om kan gaan.